ani pojazd dla mas [edytuj]
Pojazd ten z założenia miał być prostym i tanim pojazdem co było przyczyną jego dużej popularności. Jednak do dzisiaj przetrwało niewiele egzemplarzy tych motorowerów. Ewolucja konstrukcji Komara [edytuj]
W ciągu lat produkcji konstrukcja Komara zmieniła się znacznie:
* model 230, w którym zastosowano silnik typu SM02, gaźnik z centralnie umieszczonym pływakiem, ramę jednorurową, tylne zawieszenie sztywne, przedni krótki wahacz pchany * modele: 231, 232 (nowy silnik serii S38) * modele: 2320, 2328 (model 2328 ze sprzęgłem odśrodkowym i jednobiegową skrzynią biegów) * model 2330 (nowa rama o konstrukcji rurowo-tłoczonej i zawieszenie tylne amortyzowane przez dwa teleskopy sprężynowe) * model 2338 (sprzęgło odśrodkowe i jednobiegowa skrzynia biegów) * model 2350 (brak pedałów, hamulec uruchamiany dźwignią nożną, obudowa lampy przedniej plastikowa * model 2360 (wersja sport – z importowaną włoską kanapą, płaską kierownicą i sportowym bakiem) * model 2361 (wersja sport – kanapa produkcji polskiej) * model 2351 (teleskopowy widelec przedni i nowa obudowa lampy przedniej) * model 2352 (zmiany takie jak w przypadku poprzednich modeli oraz nowy silnik tzw. "kwadraciak" typu 017 różniący się od S38 nowymi karterami i cylindrem), który w rezultacie wszystkich zmian dokonywanych na poprzednich modelach różnił się znacznie od swojego pierwowzoru – modelu 230. * model 2352 W (zastosowano silnik "kwadraciak" w wersji 023 wyposażony w nożny mechanizm zmiany biegów)
Komar 2350 ZZR Komar 2330 z 1970 roku Niektóre dane techniczne motorowerów wyposażonych w silniki S38 [edytuj]
* Moc maksymalna: 1,4 KM przy 4000 obr./min. * Moment maksymalny: 2,8 Nm przy 2750 obr./min. * Liczba przełożeń: 2 * Instalacja elektryczna: 6V 20W * Ciężar motoroweru: 45 kg do 50 kg (w zależności od modelu) * Spalanie: 1,8 do 2,0 l/100 km * Prędkość maksymalna: 40 km/h według danych producenta
* Silnik o cyklu pracy dwusuwowym z przepłukiwaniem zwrotnym, chłodzony powietrzem * Średnica cylindra: 38 mm * Skok tłoka: 44 mm * Pojemność skokowa: 49,8 cm³ * Stopień sprężania: 6,5 * Sprzęgło: dwutarczowe mokre * Ilość biegów: 2 * Gaźniki: serii GM-12 (średnica gardzieli 12mm) * Przełożenia w skrzyni: I-3,08, II-1,68(model MR-230), I-1,68, II-1,00(model MR-231), I-1,92, II-1,00(model MR-2320), I-1,92, II-1,00(pozostałe modele) * Świeca zapłonowa: F80 * Stosunek mieszanki olej-benzyna (wg instrukcji obsługi): 1:25 (w czasie docierania 1:2
|